صدای شاملو  -  سری جدید  -  بدون فیلتر

دوستان توجه داشته باشید بزودی لینک دانلود تمامی آلبوم ها فعال خواهد شد!
سعی کنید برای حمایت از حقوق ناشر اصل آلبوم را تهیه کنید!

برای دریافت آلبوم ها روی دانلود کلیک کنید
فایل ها بصورت زیپ هستند و برای باز کردن آنها نیاز به برنامه winrar دارید!

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

پارت۱    پارت۲

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

دانـــــــــــــــلـود

درباره احمدشاملو

نویسنده : حشمت - ساعت ۸:۱٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٧
 

آنچه شعر شاملو را ساخت

 

 

احمد شاملو، که اغراق نیست اگر او را مهم‌ترین شاعر پس از نیما و یکی از 10 شاعر بزرگ تاریخ زبان فارسی بدانیم، مجموعه‌ای بسیار عظیم و بسیار متنوع از آثار گوناگون پدید آورده است. تبحر او در شاعری طبیعتا باقی حوزه‌های کاری او را تحت تاثیر قرار داده است، و همین است که امروز کمتر شاملو را به عنوان روزنامه‌نگاری بزرگ یا مترجمی پرکار می‌شناسند. این امری طبیعی است که به مرور زمان فعالیت‌های مطبوعاتی شاملو، که به هر حال برای رسیدن به نسل‌های آینده انجام نگرفته بود و در زمان خود توجیه و تاثیر داشت، فراموش شده باشد و امروز کسی چندان به دنبال خواندن مقالات مطبوعاتی او، یا حتی ترجمه‌هایش نباشد و شعرهای او را مستقل از موضع‌گیری‌های ادبی و سیاسی‌، یا انتخاب‌هایش برای ترجمه بخواند، کاری که همگان تا امروز کرده‌اند. مساله اما بر سر این است که در این صورت، عنصر مهمی از کلیت آثار او خارج از قاب می‌ماند. عادت کرده‌ایم در خواندن آثار هر شاعر یا نویسنده‌ای، اولویت را بی‌چون و چرا به آثار شاخص ادبی‌اش بدهیم و با اتکا به فرمالیسمی نصفه نیمه، که در ایران طرفداران بسیار دارد، آثار هر نویسنده‌ای را مستقل از روند تاریخی پدید آمدن‌شان، و همچنین مستقل از فعالیت‌های غیرادبی آن نویسنده بخوانیم. ارزشی که ایرانیان برای متن ادبی قائل‌اند به شکلی غیرعادی غلوآمیز است، و از آن سو تحقیری که نثار متون ژورنالیستی یا موضع‌گیری‌های سیاسی می‌کنند نیز بی‌رحمانه و نامتعارف است. هر شاعر یا نویسنده بزرگ و تعیین‌کننده‌ای در ایران گویی دو چهره دارد، یکی چهره روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی یا روشنفکر، که چهره اشتباهات بچگانه و ذوق‌زدگی و درک غلط روند تاریخ و نظایر اینهاست، و تلاش جمعی بر این است که حتی‌المقدور پاک و فراموش شود، و دوم چهره ادیب خلاق و هنرور است، مردی که موهبت الهام ادبی نصیبش شده بود و می‌توانست با توسل به این الهام آثاری ورای فهم همنوعان خویش فراهم آورد. بسیاری از بزرگان ادبیات معاصر فارسی از این تقسیم‌بندی ضربه‌های شدید خورده‌اند، و یکی از اینان بی‌تردید احمد شاملو بوده است. نام احمد شاملو، مثل نام هر مولف دیگری، به قول رولان بارت بر «مؤلف کاغذی» دلالت می‌کند، و کارکردش این است که مجموعه‌ای از متون را به یکدیگر مرتبط سازد. این مجموعه از متون شامل هر آن چیزی است که تحت این نام، چه در زمان حیات شاعر و چه پس از مرگ او، انتشار یافته است و برای داشتن درکی صحیح از کار شاملو باید مجموعه آثاری را در نظر گرفت که تحت نام این مولف کاغذی به هم گره خورده‌اند. شاملو روشنفکری بسیار فعال بود و به گواه مقالات ژورنالیستی‌اش در تمام زندگی‌ لحظه‌ای از سیاست و وضعیت جامعه غفلت نکرد، و اتفاقا همین اصرار بر موضع‌گیری و حضور فعال در عرصه عمومی و درگیر شدن با مردم و جامعه، بی‌شک عاملی تعیین‌کننده در شاعری او نیز بوده است. شاملو چه در شعرهایش، چه در انتخاب کتاب‌ها برای ترجمه، و چه در فعالیت روزنامه‌نگاری، همواره هدفی اجتماعی و سیاسی را دنبال می‌کرده است و ایده «هنر برای هنر» کوچک‌ترین جایی در منظومه فکری پیچیده او نداشته است. بنابراین، اینگونه نیست که فعالیت‌های ژورنالیستی و سیاسی او «اَخ» و غلط باشد و باید همه سعی کنیم با ماله کشیدن و زیر فرش جارو کردن این لکه‌های سیاه را از سفیدی زلال شعر او پاک کنیم و او را شاعری آرمانی و مطهر فرض کنیم، همان تصویری که از شعرای کلاسیک خود ارائه می‌دهیم. نه تنها چنین نیست، بلکه فعالیت‌های غیرشعری شاملو بی‌شک یکی از اجزای سازنده اصلی کار او بوده است، و اتفاقا همین لکه‌های سیاه هستند که آن سفیدی زلال را، اگر اصلا چنین چیزی وجود داشته باشد، معنا می‌بخشند. احمد شاملو را، مثل بسیاری دیگر از شاعران و نویسندگان ما، باید از نو خواند، و در این قرائت دوباره باید شعر او را در بستر آثار دیگرش، و شرایط تاریخی ایران و زبان فارسی در طول حیات او خواند، نه در تقابل با اینها. برتری بخشیدن رمانتیک و احساساتی به شعر شاملو در برابر دیگر فعالیت‌هایش نه تنها کمکی به درک کار او نمی‌کند که خیانتی به شاعر است، و کشاندن کار او به جایی است که خود هرگز علاقه‌ای به رفتن به آن نداشت. شکی نیست که در آثار شاملو شعرهای او از باقی نوشته‌هایش ارزشمندتر و ماندگارترند، اما نباید از یاد برد که خلق این شعرها رابطه‌ای دیالکتیکی با خلق آن آثار گذرا و فراموش‌شده داشت و بدون آن شکل از درگیری با جامعه، چنین ادبیاتی متولد نمی‌شد. چنین قرائتی می‌تواند در حکم تلنگری به نویسندگان عصر ما نیز باشد، که جز اندکی از آنان در حساس‌ترین مقطع تاریخ معاصر خود را کنار کشیده‌اند، در روزهایی سرنوشت‌ساز به دعواهای مبتذلشان ادامه داده‌اند، حاضر نشدند حتی یک خط در تعیین تکلیفشان با وضعیت جامعه‌ای که در آن به سر می‌برند بنویسند، فرسخ‌ها از مردم عقب مانده‌اند و کماکان چهارچشمی مواظبند مبادا دست‌های پاک و سفیدشان آلوده شود.

امیر احمدی آریان

شاملو‌شناسي

 

شاملو‌شناسي (تقريبا‌ همه‌ چيز درباره احمد شاملو) مولف: محمدعلي رونق

 ناشر: انتشارات مازيار؛ چاپ اول: 1389 / قطع رقعي جلد سخت با روكش/ قيمت:13000 تومان،787 صفحه

 

 

 

شاملو‌شناسي "‌ همه‌ چيز درباره احمد شاملو"مولف: محمدعلي رونق

 

 

شاملوشناسي مرجعي اختصاصي است درباره احمد شاملو كه همه چيزدرباره او را از زمان تولد تا پايان سال 87 در بر مي‌گيرد.

كتاب از يك نظر منحصر به فرد است،چرا كه شاملو از جمله پركارترين نويسندگان و شاعران ايران به شمار مي رود كه گاه ده‌ها مطلب در يك نشريه(نشريه زير نظر خودش) را خود مي‌نوشت و با نام‌هاي مستعار متفاوت انتشار مي‌داد به همين دليل گردآوري و تحقيق روي اين كه چه مطلبي متعلق به شاملو است از جمله دشوارترين بخش‌هاي اين كار پژوهشي به شمار مي‌رفت.

 در اين كتاب كه محمدعلي رونق آن را تدوين و انتشارات مازيار به بازار كتاب عرضه كرده است،مولف سعي كرده از يك سو آثار گوناگون و متنوع احمد شاملو را در يك بازه زماني 50 ساله به نمايش گذارد و از  ديگر سو آنچه ديگران در زمان حيات و پس از مرگش - تا زمان تاليف اين كتاب - نوشته‌اند را در معرض ديد و قضاوت خوانندگان قرار دهد.

با اين مجموعه  مخاطب پي ‌خواهد برد بيشتر مقالات و مطالب ستايشگرانه و هنوز فضاي حاكم بر نوشته‌ها، تحت تاثير مرگش، سوگوارانه است و هنوز تا نوشتن هزاران كتاب، مقاله و رساله‌ي واقع بينانه‌تر و نقدهاي بي‌طرفانه روشنگر، راه و زمان درازي در پيش است.

با اين مجموعه مخاطبان  و پژوهشگران درخواهند يافت كه به كدام جنبه از زندگي و آثار شاملو بيشتر توجه شده است و به كدام كمتر و جاي كدام موضوع خالي است.
كتاب شاملو شناسي كه با زير عنوان«تقريبا همه چيز درباره احمد شاملو» منتشر شده فهرستي است از كليه‌ آثار شاملو و آن چه ديگران درباره او  به نگارش در آوردند. از نظر شكل مشخصات كتابشناختي كتاب‌ها،مقاله‌ها، گزارش‌ها، گفت وگوها و مدارك غير كتابي مانند نوار ،فيلم و لوح فشرده را در بر مي‌گيرد و از نظر زمان ،هم مولف كوشش كرده است كمتر منبع و مرجعي را تا پايان سال 87 كنار نهد.

مولف كوشيده است براي آنكه كتاب به يكنواختي و كسالت  منابع‌كتابشناختي دچار نشود، پس از اطلاعات كتابشناختي منابع، براي آگاهي بيشتر خواننده از محتواي هر مدخل، گزيده‌اي از سخنان نويسنده را نيز بياورد تا براي طيف وسيع‌تري از خوانندگان قابل استفاده باشد.

 

كتاب از يك نظر منحصر به فرد است،چرا كه شاملو از جمله پركارترين نويسندگان و شاعران ايران به شمار مي رود كه گاه ده‌ها مطلب در يك نشريه(نشريه زير نظر خودش) را خود مي‌نوشت و با نام‌هاي مستعار متفاوت انتشار مي‌داد به همين دليل گردآوري و تحقيق روي اين كه چه مطلبي متعلق به شاملو است از جمله دشوارترين بخش‌هاي اين كار پژوهشي به شمار مي‌رفت.

50 صفحه ابتدايي كتاب زندگي‌نامه مفصل و خواندني از احمد شاملو است و در 50 صفحه پاياني كتاب هم گزيده‌اي از اشعار شاملو آمده است.
كتاب را انتشارات مازيار به بازار كتاب عرضه كرده است كه پيش از اين مجموعه‌كتاب‌هاي كوچه شاملو را تا حرف چ به بازار كتاب عرضه كرده بود.